3 januari 2014

"Prästmordet!" av Lena Lilleste

Prästmordet! (kartonnage)


ISBN: 9789129680478
Utgiven: 2013
Sidor: 185
Serie: Tommy & Flisen (del 9)

Kommentar: Detta är en av de sämre böckerna i Tommy & Flisen serien eller är det jag som har växt från de här böckerna. Ni förstår jag älskade de här böckerna när jag var mindre och då menar jag verkligen älskar. Jag läste alltid de här böckerna. Jag tycker att boken var bra, man ville läsa mer hela tiden, mördaren är alltid den man minst anar, fast den regeln har jag lärt mig i de här böckerna så redan vid sida 39 visste jag vem mördaren var och det är väl lite tråkigt... Men som sagt, jag håller på att växa ifrån de här böckerna. Den är också väldigt lättläst. Jag tycker att det inte roligt att bara följa fallet utom även hur det är hemma och det har Lena lyckats med än en gång, och jag kommer absolut läsa del 10 och det kommer det nog bli.

Handling: Tommys mamma gifter sig med Fredrik och bröllopsmiddagen äger rum på Thorslottet, där gästerna också sover över. Under natten blir Mozarts ansikte, en värdefull staty, stulen. Tommy och Flisen misstänker Fridas kille Torbjörn, som de sett smyga omkring under natten, men säger ingenting.

När Tommys mamma och Fredrik sedan åker på bröllopsresa får Tommy bo hos Flisen. De deltar i SommarBollen, ett fotbollsläger som drivs av prästen Malte. Han vigde Tommys mamma och Fredrik och är barndomsvän med Torbjörn. De berättar för Malte att de misstänker Torbjörn för stölden av Mozarts ansikte, och Malte säger att han ska prata med Torbjörn. Dagen efter kommer inte Malte till träningen, och när Tommy och Flisen åker till prästgården för att se vad som hänt hittar de honom mördad - ihjälslagen med Mozarts ansikte, som ligger bredvid Maltes döda kropp. Tommy och Flisen bestämmer sig för att ta reda på vad som har hänt, inte minst för Maltes rullstolsbundna fru Barbros skull.


Betyg: 5/10
p.s jag har läst de tidigare böckerna, men inte recenserat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar